Bogens forfattere er Hanne Smith Pedersen og Louise Fischer-Nielsen, som begge er cand.mag. i retorik. Her kan du læse mere om, hvem de er. Du kan finde kontaktoplysninger på forfatterne her.

Louise:

Jeg blev færdiguddannet fra Københavns Universitet i sommeren 2014, og siden da har jeg ikke haft lyst til at tale om andet end retorik og hjælpe folk med at udtrykke sig bedre, mere målrettet og mere præcist med retorikkens værktøjer. Derfor oprettede jeg i 2015 mit firma, Taleværkstedet. Her underviser og rådgiver jeg i praktisk retorik over en bred vifte af kommunikationsgenrer. Jeg underviser både i stemmebrug for bl.a. lærere og guider i Tivoli, i oplæsning for præster, forfattere og lægmandslæsere, i speak for podcastere, i præsentationsteknik for studerende, og jeg hjælper også folk med at skrive bedre, laver redaktionelt arbejde på bøger og underviser i akademisk skrivning på universiteter. Læs mere om, hvad jeg har lavet, og hvordan jeg arbejder på min hjemmeside.

Min fascination af oplæsning er begyndt tidligt. Begge mine forældre er præster, så der var som lille rig mulighed til at studere oplæsningens kunst og kraft i kirken, og de kirkelige tekster og oplæsninger og dermed min kærlighed til sprog og retoriske discipliner er kommet ind med modermælken.

Jeg begyndte tidligt at høre lydbøger og er også stor fan af podcasts, og begge dele lytter jeg til, når jeg løber ture eller cykler. Jeg har været i både Radio 24syv og Den 2. Radio for at tale om oplæsning, og jeg elsker at undervise i oplæsning, fordi jeg oplever, at folk rykker sig langt på kort tid. Jeg arbejder altid meget praktisk, og min store styrke er et øje for den præcise, tilpassede og konstruktive feedback og at skabe et trygt rum at være og arbejde i.

Min egen største oplæsningsoplevelse

En af de mest overraskende oplevelser, jeg har med oplæsning – eller faktisk recitation – var under min uddannelse i faget oplæsning, hvor jeg op til jul havde sagt ja til at øve mig på at recitere juleevangeliet for resten af holdet. Første gang jeg gjorde det, lykkedes det ikke. Men anden gang ramte jeg en nerve og et nu, der var helt magisk. Jeg var sammen med tilhørerne inde i en boble af ordenes magt og kraft, og det virkede helt enormt stærkt både på mig, men også på dem, der lyttede.

Louise har tidligere udgivet:

Hanne:

Jeg underviser i oplæsning, fortælling og stemmebrug på retorikstudiet ved Københavns Universitet, og før det har jeg undervist på bl.a. private teaterskoler, UCC, Krogerup Højskole og på seminarier. Sideløbende driver jeg kursusvirksomheden Fonegs Kommunikation hvor der er fokus på stemmebrug, mundtlig formidling, retorik og oplæsning. Her underviser og rådgiver jeg bl.a. ledere, informationsmedarbejdere, sælgere, ingeniører og andre undervisere i at bruge stemmen og sproget bedst muligt.

Stemme, sprog og musik har altid været den tre-enighed, hvor mine faglige og personlige interesser har udspillet sig. Med violinen eller kor-noderne i hånden har jeg boltret mig i musikglæde, siden jeg mistede mælketænderne. Arbejdet med musikken har åbnet for en nuanceret måde at lytte til og arbejde med det mundtlige sprog. I noderne er der angivet fx tempo ( “Allegro molto”)  og volumen (“pp”) – men det er jo kun en del af kunsten med at omsætte nodebilledet til musik, der kan gribe os og sende de små hår en tur i vejret. I det mundtlige sprog er musikkens betegnelser en hjælp til at konkretisere, hvad man hører og til at omsætte den skrevne tekst til en oplæsning, som kan vække interesse og genklang hos lytterne.

En oplevelse i oplæsning

Dansklærerforeningen har gennem en årrække arrangeret en H.C. Andersen oplæsningskonkurrence for 7. klasses elever. Jeg har fra 2013-16 været dommer i konkurrencens finale, som hvert år blev afholdt i H.C. Andersens hus i Odense. Efter en lang udvælgelsesproces står 12 elever klar til at læse op for de kammerater, lærere og forældre, der er mødt frem fra hele Danmark.

Det har været fantastisk inspirerende at opleve, hvordan de top-engagerede og virkelig ambitiøse unge har arbejdet så meget med et eventyr, at teksten er kommet helt ind under huden på dem. Ord og sætninger er blevet øvet så mange gange, at de lyder helt naturlige i munden på en 14-årig dansk teenager. Karaktererne har fået tillagt mange forskellige personlighedsnuancer, samtidig med at stemmen og det mundtlige udtryk understreger beskrivelser og stemninger i eventyrerne.

Konkurrencens vindere har udover at formidle teksten givet en oplevelse, som rummede meget mere end ordene i sig selv – en kuldegysning, en tåre i øjet, en oplevelse af at have forstået eventyret på en helt anden måde. Desværre er konkurrencen nu sparet væk.

Hanne har tidligere udgivet:

  • Stemmen og tilhørerne. Taleundervisning i retorisk perspektiv, red. Jette Barnholdt Hansen og Hanne Smith Pedersen, Retorikforlaget, 2016.
  • ”Hvornår er gode historier tomme argumenter?” I RetorikMagasinet, vol. 24 årgang, nr. 94, 2014, s. 14-16.
  • ”Rhetorical Functions and Ethics of Narratives in Political Speeches”, Storying Humanity: Narratives of Culture and Society, red. R. Wirth; D. Serrati; K. Macedulska, Inter-Disciplinary Press, 2015, s. 11-118.
  • “Anatomiske og fysiologiske forudsætninger for sprog”, Håndbog for sprogvejledere. Teori og praksis. Red. H. Månsson, L. Basse, H.I. Bylander, Dansk Psykologisk forlag, 2010, s. 303-314
  • “Kan du tale lidt højere?” i Budstikken: nyt om dansk-nordisk sprog og sprogrøgt, Vol. 3, 2009, s. 9-14
  • ”Nervepirrende retorik” i RetorikMagasinet, nr. 73, 2009 s. 24-27.